Winterwacht

Vanaf eind november staat er 15 weken lang een winterwacht paraat. Afhankelijk van het weer wordt de winterwacht opgeroepen en zorgt ze voor het ruimen van sneeuw en ijs op de hoofdwegen en fietspaden langs de hoofdwegen.

Volgende straten worden prioritair geruimd: Mechelsesteenweg, Rijmenamseweg, Berlaarbaan, Waversesteenweg, Weynesbaan, Muizensteenweg, Dijleweg, Lange Dreef, Korte Dreef, Hollakenbaan, Boortmeerbeeksebaan, Tinstraat, Imeldalaan (deel), Domis de Semerpontlaan (deel), Vagevuurlaan, Gestellei (deel), Gestelhoflei, Kanonniersweg, Harentstraat, Peulisbaan (deel), Oude Schrieksebaan, Doornlaarstraat, Bleukstraat, Plasstraat (deel), Sint-Elooisweg (deel), Kloosterstraat (deel), Schoolstraat, Schommen, Poverstraat, Zellaerstraat (deel), Nieuwstraat (deel), Bruinbeekstraat, Kapelweg, Zwarte Leeuwstraat, Baxbos. 

De Putsesteenweg is een gewestweg en wordt door de diensten van het gewest geruimd. 

Deze plaatsen krijgen eveneens voorrang bij het strooien en ruimen:

  • fietspaden langs hoofdwegen
  • schoolomgevingen (niet tijdens weekends en schoolvakanties)
  • omgeving Imeldaziekenhuis
  • reiswegen voor de autobussen van De Lijn
  • bushaltes (enkel tijdens de normale werkuren)
  • inkom en oprit ondergrondse parking van het gemeentehuis

Op woensdag wordt er extra aandacht besteed aan het tijdig sneeuw- of ijzelvrij maken van het Kerkplein voor de wekelijkse markt.

Hoe lang duurt het om te strooien? 

Een strooiwagen kan 10 ton zout meenemen. Er worden telkens twee rondes gereden: één door de technische uitvoeringsdienst van de gemeente en één door een externe aannemer. De gemeente legt 80 km af, de aannemer 60 km. Elke ronde duurt 4 à 5 uur. De aannemer doet er iets langer over omdat hij de kleinere wegen voor zijn rekening neemt. 

De ploeg van de fietspaden rukt uit met 350 kg zout in de laadbak. Deze machine is een stuk kleiner om op de smalle (fiets)paden te strooien waar de vrachtwagen niet aan kan. Een bestelwagen ontmoet elke 30 à 45 min. deze kleinere machine om te herladen. In totaal wordt er zo 35 km aan fietsstraten en –paden gestrooid en dat duurt 8 à 9 uur.

Hoe werkt strooien en wanneer werkt het niet optimaal?

Het is prachtig wanneer onze gemeente gehuld is in een sneeuwtapijt, maar het brengt helaas ook ongemakken met zich mee. Als het regelmatig bij sneeuwt en zowel de dag- als nachttemperaturen diep onder het vriespunt zitten, is het gunstig effect van strooien niet zo evident.

Door langdurige vriestemperaturen blijft de ondergrond langer bevroren. Alles dooit pas als het een langere periode zowel overdag als ‘s nachts positieve temperaturen laat zien.

Zout heeft verkeer nodig om geactiveerd te worden. Wanneer dat werkt, vriest de ‘pap’ onmiddellijk terug vast bij koude temperaturen. De fietspaden worden met de schop geruimd, naast het strooien.

Individuele ploegen ruimen en strooien ook manueel: toegang kerken, toegang alle scholen, toegang gemeentelijke gebouwen, toegang dienstencentrum/OCMW, toegang kerkhoven, bushaltes, gemeentelijk eigendommen aansluitend aan openbaar domein (zoals infohuis, kaaskot…).

Voetpaden dienen volgens het politiereglement door de inwoners zelf geruimd te worden.

Proactief strooien

Ook met proactief strooien is alles afhankelijk van de vochtigheid en temperatuur. Je moet er zeker van zijn dat de sneeuwval binnen de paar uur een feit is. Anders wordt het zout gewoon van de baan gereden en heeft het geen effect. Zonde van het zout en de werkuren.

Valt de sneeuw ‘te laat’, dan kan de hele ronde opnieuw begonnen worden. Dat geldt natuurlijk ook als er opnieuw sneeuw valt. De ronde wordt dan weer opgestart. Deze gaat dan sneller, maar kost toch gemiddeld 4 à 5 uur. Ook timing is belangrijk want wat veel mensen niet weten, is dat het het koudst is rond 6 u. ’s morgens. Kortom: een ideaal scenario is klokvaste voorspellingen van eenmalige sneeuw op het ‘juiste uur’. Maar je begrijpt het al… zo’n situatie komt weinig voor.