Pin- en pukcode

Dankzij je elektronische identiteitskaart kan je een document digitaal ondertekenen en je identiteit bewijzen op het internet. Om misbruik te vermijden zijn deze mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een pincode.

Ken je jouw codes niet meer ?

Bij de aanmaak van je nieuwe elektronische identiteits- of vreemdelingenkaart heb je van de kaartproducent een brief met je pin- en pukcode ontvangen.

Heb je deze brief nog? Dan kan je met deze brief (zonder afspraak) langskomen aan de onthaalbalie van het gemeentehuis om een nieuwe pincode aan te maken.

Indien je deze brief niet meer hebt, kan je een nieuwe pin- en pukcode aanvragen via het digitaal loket. Jouw aanvraag wordt automatisch naar het rijksregister verzonden zodat we een zo kort mogelijke verwerkingsperiode kunnen garanderen. Uiterlijk drie weken na je aanvraag komen de nieuwe codes toe in je gemeente. Indien je recent verhuisd bent, is het mogelijk dat je codes toekomen in je vorige gemeente.

! Opgelet: Indien je eID werd afgeleverd na 01/01/2022 hoef je geen nieuwe codes aan te vragen. Je kan zonder afspraak langs komen aan de onthaalbalie voor de deblokkering van je kaart.

Om je pincode te activeren, moet je even langs het gemeentehuis komen.

Een duplicaat van je codes kost € 5 en betaal je bij afhaling.

Vraag je nieuwe pin- en pukcode aan via dit e-formulier.