Mobiliteitsplatform via blockchaintechnologie

Primeur in 3 Belgische steden: Belfius lanceert via zijn innovatielab The Studio, een mobiliteitsplatform voor scholen en gemeenten dat gebruik maakt van blockchaintechnologie.

Dankzij dit digitaal platform zullen de leerlingen uit de gemeentescholen van Bonheiden, Peer en Crisnée ‘digitale munten’ verzamelen, telkens als ze te voet of met de fiets naar school komen. Deze ‘munten’ kunnen ze nadien gebruiken op de kermis, in het zwembad of bij lokale partners. Met dit unieke beloningssysteem willen deze 3 steden of gemeenten kinderen aanzetten om zelf concreet bij te dragen tot een betere mobiliteit en een betere luchtkwaliteit in hun schoolomgeving. Het platform is een cocreatie van The Studio, het innovatieve lab van Belfius, en het Belgische IT-bedrijf Flow Pilots, dat digitale oplossingen voor overheden van de toekomst bouwt. Het systeem maakt ondermeer gebruik van blockchaintechnologie, wat de privacy en integriteit van de data garandeert. Via een dashboard kunnen de scholen en de gemeenten zien hoeveel kilometers de leerlingen hebben afgelegd en hoeveel CO2-uitstoot hierdoor werd vermeden. De lancering van deze digitale applicatie kadert in het luik Mobiliteit van de Smart Belgium-strategie van Belfius.

Sensibiliseringscampagnes om kinderen naar school te laten fietsen of wandelen, richten zich meestal tot de ouders. Belfius en de 3 reeds aangesloten steden en gemeenten kiezen voor een andere aanpak: ze willen in de eerste plaats schoolkinderen motiveren, opdat ze op hun beurt hun ouders overtuigen om de auto thuis te laten.

Van lokale ‘dukaten’ tot ‘digitale munt’

Enkele maanden geleden sleepte de gemeente Bonheiden de Belfius Smart City Award in de wacht met een campagne waarbij kinderen met fysieke ‘dukaten’ gemotiveerd werden om te voet of met de fiets naar school te komen. Deze campagne was een groot succes: 500 van de 800 schoolgaande kinderen in het kleuter- en basisonderwijs registreerden zich voor het project en het aantal leerlingen dat naar school fietst of wandelt steeg van 12% naar 62%. Op een jaar tijd stond er meer dan 146.000 kilometer op de teller en kon bijna 30 ton CO2-uitstoot worden voorkomen. Ook het aantal ongevallen in de schoolomgevingen daalde drastisch. Om helemaal mee te zijn met de digitale trein, wenste Bonheiden de ‘dukaten’ om te vormen tot een ‘digitale munt’ op basis van blockchaintechnologie.

Belfius geloofde meteen in dit project en liet zijn innovatielab The Studio en het Belgische IT-bedrijf Flow Pilots de handen in elkaar slaan om een digitale service te ontwikkelen die vanaf deze maand in productie gaat in 3 pilootsteden: Bonheiden, Peer en Crisnée. Belfius is ervan overtuigd dat deze applicatie de lokale overheden kan helpen om de mobiliteit op hun grondgebied te verbeteren en de schoolomgevingen veiliger én gezonder te maken.

Hoe werkt het?

- Bij registratie krijgen de leerlingen een sensor (RFID1 tag of badge) die ze op hun fiets kunnen monteren of aan hun boekentas kunnen hangen.

- In de school is er een RFID-scanner (1) die automatisch detecteert wanneer een kind de fietsenstalling binnenrijdt of te voet naar school komt. De kinderen ontvangen hiervoor punten, die meteen in virtuele ‘dukaten’ omgezet worden. Een algoritme berekent het aantal punten per fietsrit of wandeling. Het houdt daarbij o.a. rekening met de afstand tot de school, de weersomstandigheden en welk seizoen het is. Bovendien kunnen er bonuspunten worden verdiend bv. bij het dragen van een fietshelm.

- Lokale partners kunnen zich op het systeem aansluiten en de mogelijkheid bieden tot betalen met virtuele dukaten. Op die manier ondersteunt het project ook de lokale economie.

(1) RFID: radio frequency identification

Volledig ‘mobile’ én op kindermaat

Deelnemende kinderen, scholen en handelaars hebben binnenkort toegang tot het platform. Met de app consulteren leerlingen hun puntensaldo en afgelegde afstanden en zien hun ouders bv. ook meteen hoeveel brandstof ze dankzij hun kinderen al bespaard hebben. De gemeenten en scholen krijgen via een dashboard een overzicht van het aantal deelnemers, de CO2-besparing, de afgelegde kilometers, enz. De aangesloten partners gebruiken de kassamodule van de app om de virtuele dukaten in één klik naar euro’s te converteren.

Lagereschoolkinderen hebben vaak nog geen smartphone en kunnen de app dus nog niet gebruiken. Als alternatief krijgen zij een fysieke kaart waarmee ze hun dukaten op de kermis, in het zwembad, enz. kunnen gebruiken.

Blockchain als fundering

De fundering van dit project bestaat uit een private blockchain (2), m.a.w. een netwerk van gedupliceerde databases. Het gebruik van de blockchaintechnologie heeft verschillende voordelen:

- Door het delen van gegevens en proces moet niet iedere stad zijn eigen systeem opzetten. De applicatie kan op maat van elke stad of gemeente terwijl het onderliggend platform wordt gedeeld.

- De technologie laat toe de confidentialiteit/privacy van de data te beheren, terwijl de itegriteit van de data gegarandeerd wordt. Zo kan een gemeente beslissen dat in haar schoolklasjes verdiende dukaten uitgegeven worden in een andere gemeente, zonder het delen van data.

- De schaalbaarheid van de technologie laat toe in de toekomst andere spelers te connecteren op de gedeelde gegevens en proces. Dit vormt de basis van een ecosysteem, waar morgen ook andere applicaties op kunnen gebouwd worden.

(2) Enkel leden van het consortium kunnen deze database raadplegen en downloaden, in tegenstelling tot de bitcoin blockchain die voor iedereen vrij toegankelijk is.

dinsdag 11 september 2018 9.02 u.