Ik zoek meer informatie over de inschrijvingsprocedure

1. Registratie in Brussel

Sinds maandag 7 maart kunnen Oekraïense onderdanen met hun identiteitsdocumenten zich aanmelden in Brussel voor het verkrijgen van een attest.

Registratiecentrum: Online ticketing

Je kan je vanaf nu online inschrijven om een afspraak te maken in het Registratiecentrum in Paleis 8 (Brussels Expo, Heizel). Zo weet je zeker dat u op de dag van je komst kunt worden ingeschreven voor tijdelijke bescherming. Afhankelijk van de drukte zijn er echter nog wachtrijen mogelijk.

Praktisch:

  • Ga naar www.register-ukraine.be
  • Om zich in te schrijven is het nodig om via een Belgisch IP-adres te gaan. Dit betekent dat je een SIM-kaart van een Belgische operator dient te gebruiken of verbonden moet zijn met een Belgische wifi.
  • Vul het formulier in en reserveer een tijdslot, zodat je je samen met je gezin kan inschrijven.
  • Je ontvangt een QR-code per e-mail. Denk eraan om uw spam-berichten te controleren
  • Ga naar het registratiecentrum met je QR-code en je identiteitspapieren.
  • Begeef je naar de wachtrij die hiervoor speciaal voorzien is. Je QR-code zal worden gescand bij de in- en uitgang van het Registratiecentrum.

2. Aanmelden bij gemeente

Na de registratie in Brussel ontvang je ofwel een attest tijdelijk beschermde of een e-mail.

Maak een afspraak bij de cel vreemdelingenzaken van de gemeente via dienstburgerzaken@bonheiden.be of 015 50 28 52.

Breng naar je afspraak je attest of e-mail, je paspoort en een pasfoto mee. Op het gemeentehuis kan je ook een pasfoto laten nemen.

Procedure met attest:

  • Aanmelding in Brussel voor het verkrijgen van attest tijdelijk beschermde
  • Aanmelding bij het gemeentebestuur met attest tijdelijk beschermde + paspoort + pasfoto na afspraak bij de cel vreemdelingenzaken.
    • Opstart woonstcontrole
    • Verkrijgen bijlage 15 (Dit attest dekt voorlopig het verblijf van de betrokkene)
  • Wijkagent komt langs voor de woonstcontrole
  • Het gemeentebestuur nodigt betrokkenen uit voor de aanmaak van een A-kaart. A-kaart met geldigheid tot 4/03/2023 of kinderidentiteitsstuk + leefloon + toegang arbeidsmarkt.
  • Ophaling van de A-kaart na ontvangst pin/puk code thuis

Procedure met e-mail:

  • Aanmelding in Brussel
  • Ontvangst e-mail
  • Aanmelden bij gemeentebestuur met e-mail + paspoort + pasfoto’s na afspraak bij de cel vreemdelingenzaken.
  • Gemeente stuurt de documenten naar de behandelende dienst in Brussel.
  • Gemeente ontvangt na enkele weken het document ‘attest tijdelijk beschermde’.
  • Het gemeentebestuur nodigt betrokkenen uit voor de opstart van de woonstcontrole en de afgifte bijlage 15. Dit dekt het verblijf van de betrokkene.
  • Wijkagent komt langs voor de woonstcontrole
  • Het gemeentebestuur nodigt betrokkenen uit voor de aanmaak van een A-kaart. A-kaart met geldigheid tot 4/03/2023 of kinderidentiteitsstuk + leefloon + toegang arbeidsmarkt.
  • Ophaling van de A-kaart na ontvangst pin/puk code thuis

Meer informatie vind je hier.