Wat is de flexbus?

Sinds 6 januari 2024 vervangen de flexbussen van De Lijn Flex op heel wat plaatsen de gekende belbusjes, ook in onze gemeente. Het grote verschil zit in de uitbreiding van het aanbod. Zo kan je, waar er vroeger géén belbussen reden, rekenen op de flexbus. Ook de beschikbare uren zijn uitgebreid.

Ontdek of de flexbus een oplossing biedt voor jou

Geeft de De Lijn-routeplanner aan dat je jouw traject niet of slechts deels kan afleggen met het vast openbaar vervoer? Dan kom je misschien wel in aanmerking voor een rit met de flexbus. Ontdek of de flexbus een oplossing biedt voor jou via de Hoppinreisplanner. 

Wat is Hoppin & zijn reisplanner?

Hoppin is een initiatief van de Vlaamse overheid en gidst jou doorheen de verschillende mobiliteitsoplossingen en -initiatieven van zowel overheidsinstanties als private mobiliteitsspelers.

De Hoppinreisplanner combineert verschillende vervoermiddelen om je bestemming te bereiken en berekent wat voor jou de meest geschikte oplossing is om met het openbaar vervoer te reizen. Zo krijg je ritten voorgesteld met bijvoorbeeld het gekende openbaar vervoer of ga je de flexbus kunnen combineren met bus of trein.

De reisplanner kan je gemakkelijk raadplegen via de Hoppinapp (voor Iphone & Android) of je kan telefonisch contact opnemen met de Hoppincentrale (0800 12 2 12).

Hoe reserveer ik een flexbus?

Het reserveren van een flexbus doe je waar en wanneer je dat maar wil. Ook dit doe je via de Hoppinapp, Hoppinwebsite of Hoppincentrale. Dat reserveren kan trouwens vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand. Al raden we je aan tijdig op voorhand te boeken om er zeker van te zijn dat er nog een flexbus beschikbaar is.

Plan je reis

Geef je je opstaplocatie en je bestemming in, dan stelt de Hoppinreisplanner één of meerdere reisopties voor. Het is eveneens mogelijk om een vertrek- en of aankomstuur in te geven. Lukt het niet om je traject volledig af te leggen met het openbaar vervoer, dan stelt de planner een flexrit voor. Je krijgt dan een tijdsvenster van 30 minuten voorgesteld rond het vertrek- of aankomsttijdstip. Bevestig dit voorstel en reserveer je rit.

De avond voor je vertrek krijg je een herinnering aan je rit en één uur voor vertrek bevestigt Hoppin de exacte ophaaltijd bevestigd via sms, telefoon of app. Vanaf 10 minuten op voorhand kun je je rit zelfs live volgen via de app.

Reserveer je liever telefonisch? Bel dan naar het gratis nummer van de Hoppincentrale op 0800 12 2 12.

Wat kost een rit?

Op de flexbus gelden de vervoerbewijzen en tarieven van De Lijn. Registreer je abonnement in de Hoppinapp of via de Hoppincentrale wanneer je je eerste rit reserveert. Ook kun je digitale tickets gebruiken die je aankoopt via de app van De Lijn of via de Hoppinapp.

Voorlopig is het nog niet mogelijk om je abonnement te registreren via de Hoppinwebsite.

Meer informatie

Voor meer informatie over de flexbus verwijzen we je graag door naar: