Bonheiden digitaliseert het proces voor aangiftes van overlijden

Bonheiden is samen met de stad Lier de eerste gemeente om op 13 september het project rond digitale aangiftes bij overlijden mee op te starten. Dit project zorgt ervoor dat gemeenten, crematoria en uitvaartondernemers hun gegevens en documenten volledig digitaal met elkaar kunnen uitwisselen.

Bij het merendeel van de 58.000 overlijdens die er elk jaar in Vlaanderen zijn, verloopt de aangifte nog steeds manueel. Dit betekent de uitwisseling, ondertekening en klassering van maar liefst 160.000 formulieren per jaar. De digitalisering van dit proces zorgt voor een enorme administratieve vereenvoudiging, een lager foutpercentage in de akten en tijdswinst voor alle betrokken partijen.

Bij de opstart van het project in Bonheiden hebben al 8 begrafenisondernemers van onze gemeente toegezegd om deel te nemen. Tegen het einde van het project zal Bonheiden maar liefst 107 kg papier, of 20.000 vellen, hebben bespaard. Voor heel België spreken we over een besparing van 14 ton papier. Ook onze burgemeester zal opgelucht zijn, dankzij het project zal hij 3500 handtekeningen minder moeten zetten.

Het project wordt getrokken door V-ICT-OR (Vlaamse ICT-organisatie, vereniging van alle ICT-medewerkers van de lokale besturen) en Pontes (vereniging van lokale overheden, als publieke en onafhankelijke partner in de uitvaartsector, die crematies en afscheidsmomenten verzorgt). De andere partners van het project zijn:

  • VNOC vzw (Verenigd Netwerk van Openbare Crematoria)
  • FUNEBRA en Uitvaartunie Vlaanderen (vertegenwoordigers van de uitvaartsector)
  • VLAVABBS (Vlaamse Vereniging van Ambtenaren en Beamten van de Burgelijke Stand)
  • CIpal, Schaubrouck CEVI, REmmicon en DIgipolis (softwareleveranciers)
  • Fedict (Federale overheidsdienst informatie- en communicatietechnologie)
  • KSZ/e-Health (Kruispuntbank Sociale Zekerheid)
woensdag 13 september 2017 12.22 u.